@article{oai:do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp:02000027, author = {小椋, 佐奈衣}, issue = {24}, journal = {北海道文教大学論集, Journal of Hokkaido Bunkyo University}, month = {Mar}, note = {ピクトグラムは「絵文字」「絵単語」と訳され,補助代替コミュニケーション手段として,障害児教育や言語臨床場面で幅広く活用されている.本研究は,ユニバーサルデザインの一つとしてピクトグラムに着目する.そして, 保育園の一日のスケジュールを視覚化するため,視覚的教材としてピクトグラムのデザインを開発して,その視認性の検証を目的とする. 本稿は,基本的生活習慣の5 領域を含む保育園の一日のスケジュールを1. 登園,2. 排泄,3. 遊び,4. 清潔,5. 食事,6. 睡眠,7. おやつ,8. 降園の順番でピクトグラムのデザインを開発して視覚化した.ピクトグラムの意味理解について,大学生109 人を調査対象に,視認性を検証するため正答群と誤答群を比較した結果,正答群が有意に高く視認性が示唆された.さらに,文脈効果を検証するため文脈有群と文脈無群を比較した結果,1. 登園,3. 遊び,7. おやつ,8. 降園は有意に高く文脈の影響があった., Pictograms are translated as “Pictograms” or “picture words” are widely used as a means of supplementary and alternative communication in the education of children with disabilities and language in clinical settings. In order to visualize the daily schedule of the nursery school, we developed pictograms as visual teaching materials aimed at verifying their visibility. This paper presents a visualized daily schedule for a nursery school by developing a pictogram of 1. going to kindergarten, 2. going to the toilet, 3. playing,4. cleanliness, 5. eating, 6. sleeping, 7. snacking, 8. leaving the kindergarten. Regarding the semantic comprehension of pictograms, a survey of 109 university students was conducted to verify the visibility of the correct and the incorrect answer groups. Furthermore, in order to verify the effect of context, we compared the group with context and the group without context and found that 1. going to kindergarten, 3. playing, 7. snacking, and 8. Leaving the kindergarten had a significantly higher effect on context.}, pages = {81--90}, title = {視覚的教材の開発に関する考察(Ⅰ) ─保育園の一日を視覚化したピクトグラムの視認性の検証─}, year = {2023} }