@article{oai:do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp:02000074, author = {高桑, 純}, issue = {25}, journal = {北海道文教大学論集, Journal of Hokkaido Bunkyo University}, month = {Mar}, note = {本研究は,小学校理科において望ましいデータ処理能力を育成するための指導法について提言するものである.小学校理科においては,理科の見方や考え方を働かせることを通して必要な資質・能力を育成することを目標として位置付けており,特に実験において得たデータを解析し理論を構築することは,理科において非常に重要である.そこで,5 年生の「振り子の運動」における一連の実験を工夫して,EXCEL を用いて測定値を入力する表とグラフを連動させることで,平均値を求める意義や誤差の判断について理解するための指導法を示した.この方法は,小学校算数において求められている測定値を平均する意味を理解することや,理科や算数の指導におけるICT の有効な活用につながるものと考える., This study proposes instructional methods for fostering desirable data processing abilities in elementary school science. In elementary school science, the objective is to foster essential qualities and skills through applying a scientific perspective and thought process. Analyzing data obtained in experiments and constructing theories are particularly emphasized as crucial elements in science education. Therefore, the study devised a series of experiments on “pendulum motion” for fifth graders, incorporating the use of Excel to connect tables for inputting measurement values and graphs. This approach aims to help students understand the significance of calculating averages and making judgments about errors. It is believed that this method contributes to the comprehension of the meaning of averaging measured values, as required in elementary school mathematics, and to the effective utilization of ICT in both science and mathematics education.}, pages = {99--107}, title = {小学校理科における基礎的なデータ処理能力の育成について ─小学校5 年「振り子の運動」におけるデータの共有を活用した指導法─}, year = {2024} }