@article{oai:do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp:00000360, author = {辻, 慶子 and 小塀, ゆかり and 榊原, 千佐子 and 中村, 恵子 and Tsuji, Keiko and Kohei , Yukari and Sakakibara, Chisako and Nakamura, Keiko}, issue = {37}, journal = {北海道文教大学研究紀要, Bulletin of Hokkaido Bunkyo University}, month = {Mar}, note = {本研究の目的は連想法調査を用いて基礎看護学実習Ⅰの実習評価を情意的側面から検討することである.今回の実習について「難しかったところ-易しかったところ」,「面白かったところ-面白くなかったところ」などの刺激語を用い,学生からの回答語を7 つのカテゴリーに分類し,実習指導改善のための評価を行った.その結果,学生は受持ち患者の援助(M)は「難しいけど面白い」し「深まった」と感じていた.「難しい」「面白い」「深まった」ともに回答語が最も多かったのはコミュニケーションであり,学生にとって実習のイメージは患者とのコミュニケーションであった., The purpose of this study is to evaluate the lecture of the Basic Nursing Practice I by the association method from the emotional point of view. We used“ opposite word”pairs as the stimulus words, such as“ difficult/easy” and ”interest/uninterested”, to draw out responses from the students. Their responses were categorized into seven categories, and we evaluated them in order to improve this lecture. We found that students felt that the care for the patients was "difficult but interesting” and“ deep" in clinical exercises. The clinical experience to the students was communication with patients, because that the most number of reply words concern with“ difficult”, “interesting”, and“ deep” was in communication., 19, KJ00009661299, 調査報告}, pages = {189--196}, title = {連想法による情意的側面からの実習評価 : 基礎看護学実習Iの評価}, year = {2013}, yomi = {ツジ, ケイコ and コヘイ, ユカリ and サカキバラ, チサコ and ナカムラ, ケイコ} }