@article{oai:do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp:00000364, author = {川端, 愛子 and 後藤, 守 and Kawabata, Aiko and Goto, Mamoru}, issue = {37}, journal = {北海道文教大学研究紀要, Bulletin of Hokkaido Bunkyo University}, month = {Mar}, note = {本報告では,北海道文教大学子育て教育地域支援センター(通称文教ペンギンルーム)が発行してきた「文教ペンギンルームニュース」を通して,これまでのセンター活動を振り返った.その結果,文教ペンギンルームニュースは,文教ペンギンルームに関する多様な情報が掲載されており,記述内容は,(1)子育てトライアングルあいあいに関する情報提供,(2)子育て支援学生ボランティアぺんぎんに関する情報提供,(3)テーマ曲「ペンギンルームのおともだち」に関する情報提供,(4)文教ペンギンルームにおける公開講座に関する情報提供,という4 点に大別することができた.  この振り返りを通して,これらの文教ペンギンルームニュースは,センター活動において,単なる報告事項の伝達にとどまらず,文教ペンギンルームスタッフ,学生,来室している親子が,ともに文教ペンギンルームを作ってきた「子育てトライアングル」の世界を示すうえで大きな役割を果たしていると考えられた., This report reviews the activities conducted through now by the Child-rearing Education Community Support Center (Bunkyo Penguin Room) at Hokkaido Bunkyo University, from information in the Bunkyo Penguin Room News published by the Center. It finds that the Bunkyo Penguin Room News contains a diverse range of information concerning the Bunkyo Penguin Room and that its content can be grouped into the four main categories of (1) providing information on the Ai-Ai Child-rearing Triangle, (2) providing information on student Volunteer Penguins who assist with child-rearing, (3) providing information on the theme song "Penguin Room no otomodachi" ("Penguin Room friends"), and (4) providing information about open classes held at the Bunkyo Penguin Room. This review suggests that these issues of the Bunkyo Penguin Room News not merely serve as means of communicating reports on Center activities but also play an important role in depicting the world of a "child-rearing triangle" in which Bunkyo Penguin Room staff, students, and mothers and children coming to the Center have built the Bunkyo Penguin Room together., 23, KJ00009661399, 資料}, pages = {237--249}, title = {文教ペンギンルームにおける子育て支援のための関係力育成プログラム実践(第4報) : 「文教ペンギンルームニュース」を通して振り返るセンター活動のこれまで}, year = {2013}, yomi = {カワバタ, アイコ and ゴトウ, マモル} }