WEKO3
アイテム
保育士はいかにして「気がかりな親子」を察知するのか
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/2000126
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/2000126a68696e6-901f-48ae-b325-a5fbfd132b1c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-05-29 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 保育士はいかにして「気がかりな親子」を察知するのか | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | How Childcare Workers Detect “Concerning Parents and Children” | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 保育 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 保育のいとなみ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 気になる親子 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 間身体性 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題 | childcare | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題 | childcare practices | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題 | parents and children who cause concern | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題 | interpersonal physicality | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
横山, 正美
× 横山, 正美
× 木谷, 岐子
|
|||||||||
著者(英) | ||||||||||
姓名 | YOKOYAMA, Masami | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者(英) | ||||||||||
姓名 | KIYA, Michiko | |||||||||
言語 | en | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本研究は,保育士が日々の保育をいとなむ中で出会う保護者と子どもに対し,漂う違和感や,ふと感じる気がかりをいかにして察知するのかについての様相を明らかにするため,「気になる親子」に関する先行研究を概観した.保育分野における先行研究では,気になる子どもは何らかの課題を抱え集団への参加を困難にしている子どもと示し,保育所全体の問題として取り組むシステムの構築と保育実践の在り方を示していた.また,看護・助産師の現場においては,気になる親子に感じる違和感や不自然さを,身体性や五感を生かして気になるサインと捉えるなど,保育のいとなみの中で保育士が察知する様相と共通する視点があった.しかし先行研究では,集団の中で今のところ大きな逸脱もしておらず,子ども自身,そして保護者自身もまだ気づいていない小さな異変を,保育士がいかにして違和感や気がかりと認識し,察知をするのかについて具体的に明らかにされていないという課題があることがわかった. | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This study aims to clarify the aspects of how nursery teachers detect the sense of discomfort or concern they sometimes feel when interacting with parents and children during daily caregiving activities. It provides an overview of previous research on "parents and children who cause concern." In previous studies in this field of childcare, the children who cause concern are shown to be those who face challenges that make it difficult for them to participate in groups. These studies also indicated the necessity of creating a system to address the issue as a problem for the entire nursery school and suggested ways to implement childcare practices. Additionally, in the field of nursing and midwifery, there were perspectives common to those detected by nursery teachers in their childcare practices, such as perceiving signs of concern by utilizing physicality and the five senses to capture the discomfort or unnaturalness felt from parents and children of concern. However, previous studies have revealed an issue: that has not yet been specifically clarified this issue is how nursery teachers recognize and detect those small changes, which have not yet significantly deviated within the group and are not yet noticed by the children or the parents themselves, as discomfort or concern. |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
bibliographic_information |
北海道文教大学論集 en : Journal of Hokkaido Bunkyo University 巻 26, p. 15-22, 発行日 2025-03-15 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 北海道文教大学 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1345-4242 | |||||||||
item_10002_source_id_11 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11469578 |