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アイテム
母性看護学実習における学生の技術経験状況調査 : 学生の母性看護学実習技術チェックリストから
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/332
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/3325fb3d581-6ed3-41cb-a912-519de2007430
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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36-08 (625.4 kB)
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Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2016-07-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 母性看護学実習における学生の技術経験状況調査 : 学生の母性看護学実習技術チェックリストから | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study on the Experience of Nursing Students' Maternity Nursing Skills in the Maternity Nursing Practice : An investigation of the maternity nursing skills checklist | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11950277 | |||||
論文名よみ | ||||||
タイトル | ボセイ カンゴガク ジッシュウ ニ オケル ガクセイ ノ ギジュツ ケイケン ジョウキョウ チョウサ : ガクセイ ノ ボセイ カンゴガク ジッシュウ ギジュツ チェックリスト カラ | |||||
著者 |
笹木, 葉子
× 笹木, 葉子× 小塀, ゆかり× Sasaki, Yoko× Kohei, Yukari |
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著者所属(日) | ||||||
値 | 北海道文教大学人間科学部看護学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 北海道文教大学人間科学部看護学科 | |||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究論文 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究は、母性看護学実習における学生の看護技術経験状況を把握し、母性看護学実習や演習および講義の効果的な方法を検討するための資料を得る事を目的とした。分析に用いたのは、本学科初の母性看護学実習を行った学生84名が自己記入した「母性看護学実習技術チェックリスト」である。技術経験項目は、外来実習6項目、分娩室実習3項目、褥室実習5項目、新生児室実習10項目の計24項目であった。94%以上が経験した技術は新生児の衣類の着脱、おむつ交換、沐浴等7項目、半数以上が未経験の項目は児心音の測定、レオポルド触診法、搾乳等5項目でいずれも対象者の経過やプライバシーの配慮の高い項目であった。男子学生の経験率が有意に低かった項目は外陰部や乳房に関する2項目で、プライバシーの配慮の観点からやむを得えないものであった。実習病院別で経験率に差が見られた項目は、外来実習の4項目、分娩実習の1項目で、外来・分娩室の実習形態の違いがその要因であった。以上の結果から、学内演習では経験率の高い項目の重点化を図り、実習病院には技術経験の均等化への調整を行うと同時に、技術経験項目の精選等の検討を行う必要性を確認した。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The objective of this study is to describe the actual skills experience that maternity nursing students’ get from the maternity nursing practice, and to obtain sources to examine effective methods for lecture. To this end, we conducted an analysis of the“ maternity nursing skills checklist”, which was filled in by 84 students who took the maternity nursing practice course which was offered for the first time in our college.There were 24 skills experienced in: the outpatient department( 6), the delivery room( 3), the puerperal room( 5), and the nursery (10). There were 7 skills that 94% or more of the students had experience in, which included: changing a newborn infant's clothes, changing diapers, and bathing. There were 5 skills that 50% or more of the students did not have experience in, which require privacy considerations and/or subjects to follow-up, including measurement of fetal heart rate, the Leopold maneuver, and expression of breast milk.There were 2 skills of which the male students' experience rate was significantly low, these being procedures involving the female patient’s vulva and breasts, a lack of experience thought to be unavoidable in terms of consideration of privacy. There were skills in which differences of experience levels were found depending upon the hospitals in which the nursing practice was held. There were 4 of these skills related to the training in the outpatient department and one skill related to delivery room training due to the differences between training format in the outpatient department and the delivery room. The findings described above clearly show the necessity to enhance the items which show a high experience rate and conduct an investigation pertaining to the selection of items for technical experience, as well as to make efforts to provide uniform technical experience in the training hospitals. |
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書誌情報 |
北海道文教大学研究紀要 en : Bulletin of Hokkaido Bunkyo University 号 36, p. 81-91, 発行日 2012-03-15 |
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表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 8 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00008029919 |