WEKO3
アイテム
看護学生が記述した高齢者とのエピソードの特徴 : 「場面設定」と「中心テーマ」の視点から
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/334
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/33456bb2190-6317-42aa-8b96-99b695e9382f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
36-10 (551.2 kB)
|
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-07-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 看護学生が記述した高齢者とのエピソードの特徴 : 「場面設定」と「中心テーマ」の視点から | |||||
タイトル | ||||||
言語 | en | |||||
タイトル | Characteristics of Episodes with Elderly People as Described by Nursing Students : An investigation in terms of ‶the scene setting" and ‶the main theme" | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11950277 | |||||
論文名よみ | ||||||
タイトル | カンゴ ガクセイ ガ キジュツ シタ コウレイシャ トノ エピソード ノ トクチョウ : バメン セッテイ ト チュウシン テーマ ノ シテン カラ | |||||
著者 |
矢野, 麗子
× 矢野, 麗子× 高岡, 哲子× 榊原, 千佐子× 小塀, ゆかり× Yano, Reiko× Takaoka, Tetsuko× Sakakibara, Chisako× Kohei, Yukari |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 北海道文教大学人間科学部看護学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 北海道文教大学人間科学部看護学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 北海道文教大学人間科学部看護学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 北海道文教大学人間科学部看護学科 | |||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究論文 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究の目的は、看護学生が記述した高齢者とのエピソードを「場面設定」と「中心テーマ」の視点から特徴を明らかにし、老年看護学教育の基礎資料とすることを目的とする。研究協力者は4年生大学看護学科2年生175 名であった。データ収集は“最も良く覚えている高齢者との体験を100 字程度”の自由記述で実施した。データ分析は、記述された文章の「場面設定」と「中心テーマ」を明らかにし、研究者間で内容を検討した。 記述されたエピソードは「9場面」で<生き生きとした高齢者とのふれあい><現在の日常の出来事><高齢者との別れ><納得のいかない出来事><子どもの頃の思い出><仕事や学習の場での出会い><知らない人との出会い><病気の高齢者とのかかわり><ボランティアでのふれあい>が場面設定として抽出され、この中で2-9の「中心テーマ」が抽出された。 看護者が持つ対象者のイメージは、看護に対する姿勢を形成する基となる。そのイメージ形成は、関心の強いエピソードから印象づけられることも多い。対象者のイメージが看護活動に影響する事を考えると、学生との間で印象づけられたエピソードや高齢者の言動の意味を討議し、高齢者を看る視点が養われるよう教育的にかかわる必要性が示唆された。 |
|||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The objective of this study is to gain a new insight into characteristics of episodes which nursing students described in terms of“ the scene setting” and“ the main theme”, in hopes of using the findings as a basic resource for geriatric nursing education. The participants in the study were 175 second year students in the nursing department of a four-year college. Data were collected and analyzed by asking the participants to write about “the most memorable experience they had with elderly people in about 100 Japanese characters”. Data analysis clarified the terms "the scene setting" and "the main theme" in the description, and the contents were examined among the researchers. Regarding the scene setting, the following nine scenes were yielded: “relationship with lively elderly people”,“present daily events”, “separation from an elderly person”, “childhood memory”, “meeting through work or study opportunities”, “meeting with strangers”, “involvement with sick elderly people”, and “meeting through volunteer activities” . Among these two to nine“ main themes” were extracted. An impression is formed from the episode, and from there the participants form images about nursing. Assuming that the participants' image about nursing may affect care, it can be suggested that teachers need to show direction and have students discuss the meaning of elderly people's traits in order to provide students with opportunities where they can cultivate the ability to see elderly people from various points of view. |
|||||
書誌情報 |
北海道文教大学研究紀要 en : Bulletin of Hokkaido Bunkyo University 号 36, p. 103-112, 発行日 2012-03-15 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 10 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00008030099 |