ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 北海道文教大学研究紀要
  2. 37号

看護学科におけるカリキュラムの再構築とその概要

https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/362
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/362
7f28a0bc-4831-4ce3-81f3-cf224a7b4843
名前 / ファイル ライセンス アクション
021永谷先生.pdf 37-21 (5.3 MB)
Item type [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-07-22
タイトル
タイトル 看護学科におけるカリキュラムの再構築とその概要
タイトル
タイトル Process of Reconstructing the Nursing Curriculum Counselors
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
雑誌書誌ID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11950277
論文名よみ
タイトル カンゴ ガッカ ニオケル カリキュラム ノ サイコウチク ト ソノ ガイヨウ
著者 永谷, 智恵

× 永谷, 智恵

WEKO 1289

永谷, 智恵

ja-Kana ナガタニ, トモエ

Search repository
笹木, 葉子

× 笹木, 葉子

WEKO 1290

笹木, 葉子

ja-Kana ササキ, ヨウコ

Search repository
高岡, 哲子

× 高岡, 哲子

WEKO 1291

高岡, 哲子

ja-Kana タカオカ, テツコ

Search repository
Ngatani, Tomoe

× Ngatani, Tomoe

WEKO 1292

en Ngatani, Tomoe

Search repository
Sasaki, Yoko

× Sasaki, Yoko

WEKO 1293

en Sasaki, Yoko

Search repository
Takaoka, Tetsuko

× Takaoka, Tetsuko

WEKO 1294

en Takaoka, Tetsuko

Search repository
著者所属(日)
値 北海道文教大学人間科学部看護学科
著者所属(日)
値 北海道文教大学人間科学部看護学科
著者所属(日)
値 北海道文教大学人間科学部看護学科
記事種別(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 資料
抄録(日)
内容記述タイプ Other
内容記述 本学科は,平成24 年度より新カリキュラムによる教育を開始した.平成21 年,教員間から現行カリキュラムについて,教育理念と教育内容の整合性,科目間における教授内容の重複や実習進度などの問題等が提起され,完成年度に向けて根本的にカリキュラムを再構築することになった.
 再構築におけるカリキュラム特徴は,本学の教育理念に則り,加えて看護系大学の社会からの要請に応え①人間の生命の尊厳,倫理感を備えている,②ヒューマンケアリングの視点に立った看護実践能力,③他職種と連携,協働できる基礎的能力,④地域社会,国際社会に貢献できる能力,それらを有する人材の育成である.その構築過程は,看護の主要概念,内容の諸要素,教育理念,教育目標,学年目標,理論的枠組みに基づくカリキュラム軸,レベル目標と科目原案の段階を経て進められた.
 再構築する過程で,保健師助産師看護師学校養成指定規則の一部改正に伴い,本学はそれまでの保健師看護師の統合カリキュラムから看護師教育の一本化に変更して,新カリキュラムを完成させた.今後,組織全体で議論を重ね,段階的に評価しながら,看護教育の更なる質の向上をめざしていく.
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The Nursing Department of our university instituted a new curriculum in April of 2012. In 2009, some faculty members raised questions about the existing curriculum, concerning consistency between the educational philosophy and the content of the education, duplication of content among curriculum courses, and the degree of progress of practical training. With this background, it was decided to restructure the curriculum drastically by 2012.
The curriculum was reconstructed to fill the needs that society seeks from nursing colleges, in accordance with the educational philosophy of the university. Characteristics of the curriculum are placing greater importance on fostering human resources equipped with (1) a sense of ethics and appreciation of the dignity of human life, (2)an ability to practice nursing from a viewpoint of human caring, (3) fundamental abilities which allow one to cooperate and collaborate with other occupations, and (4) an ability to contribute to both local and international society. Curriculum reconstruction proceeded through these phases: main concept of nursing, various aspects of the contents, educational philosophy, educational targets, target for each grade, curriculum axis based on a theoretical framework, target levels, and draft proposal for curriculum courses.
In the process of the reconstruction, we changed the existing curriculum that integrated education for both public health nurses and regular nurses into that for regular nurses following a partial revision of the regulation specific for vocational schools for public health nurses, midwives and sick nurses. As a future perspective, we will strive to improve the quality of nursing education further while having discussion and evaluating the curriculum in stages
throughout the whole organization.
書誌情報 北海道文教大学研究紀要
en : Bulletin of Hokkaido Bunkyo University

号 37, p. 207-218, 発行日 2013-03-15
表示順
内容記述タイプ Other
内容記述 21
アクセション番号
内容記述タイプ Other
内容記述 KJ00009661359
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:14:43.758893
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3