WEKO3
アイテム
看護学科におけるカリキュラムの再構築とその概要
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/362
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/3627f28a0bc-4831-4ce3-81f3-cf224a7b4843
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
37-21 (5.3 MB)
|
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-07-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 看護学科におけるカリキュラムの再構築とその概要 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Process of Reconstructing the Nursing Curriculum Counselors | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11950277 | |||||
論文名よみ | ||||||
タイトル | カンゴ ガッカ ニオケル カリキュラム ノ サイコウチク ト ソノ ガイヨウ | |||||
著者 |
永谷, 智恵
× 永谷, 智恵× 笹木, 葉子× 高岡, 哲子× Ngatani, Tomoe× Sasaki, Yoko× Takaoka, Tetsuko |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 北海道文教大学人間科学部看護学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 北海道文教大学人間科学部看護学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 北海道文教大学人間科学部看護学科 | |||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 資料 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本学科は,平成24 年度より新カリキュラムによる教育を開始した.平成21 年,教員間から現行カリキュラムについて,教育理念と教育内容の整合性,科目間における教授内容の重複や実習進度などの問題等が提起され,完成年度に向けて根本的にカリキュラムを再構築することになった. 再構築におけるカリキュラム特徴は,本学の教育理念に則り,加えて看護系大学の社会からの要請に応え①人間の生命の尊厳,倫理感を備えている,②ヒューマンケアリングの視点に立った看護実践能力,③他職種と連携,協働できる基礎的能力,④地域社会,国際社会に貢献できる能力,それらを有する人材の育成である.その構築過程は,看護の主要概念,内容の諸要素,教育理念,教育目標,学年目標,理論的枠組みに基づくカリキュラム軸,レベル目標と科目原案の段階を経て進められた. 再構築する過程で,保健師助産師看護師学校養成指定規則の一部改正に伴い,本学はそれまでの保健師看護師の統合カリキュラムから看護師教育の一本化に変更して,新カリキュラムを完成させた.今後,組織全体で議論を重ね,段階的に評価しながら,看護教育の更なる質の向上をめざしていく. |
|||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The Nursing Department of our university instituted a new curriculum in April of 2012. In 2009, some faculty members raised questions about the existing curriculum, concerning consistency between the educational philosophy and the content of the education, duplication of content among curriculum courses, and the degree of progress of practical training. With this background, it was decided to restructure the curriculum drastically by 2012. The curriculum was reconstructed to fill the needs that society seeks from nursing colleges, in accordance with the educational philosophy of the university. Characteristics of the curriculum are placing greater importance on fostering human resources equipped with (1) a sense of ethics and appreciation of the dignity of human life, (2)an ability to practice nursing from a viewpoint of human caring, (3) fundamental abilities which allow one to cooperate and collaborate with other occupations, and (4) an ability to contribute to both local and international society. Curriculum reconstruction proceeded through these phases: main concept of nursing, various aspects of the contents, educational philosophy, educational targets, target for each grade, curriculum axis based on a theoretical framework, target levels, and draft proposal for curriculum courses. In the process of the reconstruction, we changed the existing curriculum that integrated education for both public health nurses and regular nurses into that for regular nurses following a partial revision of the regulation specific for vocational schools for public health nurses, midwives and sick nurses. As a future perspective, we will strive to improve the quality of nursing education further while having discussion and evaluating the curriculum in stages throughout the whole organization. |
|||||
書誌情報 |
北海道文教大学研究紀要 en : Bulletin of Hokkaido Bunkyo University 号 37, p. 207-218, 発行日 2013-03-15 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 21 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00009661359 |