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高等養護学校における性教育に対する教諭の認識
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/368
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/36885fd3b13-4f31-4a45-988f-9895e0052ce7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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38-04 (569.2 kB)
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Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2016-07-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 高等養護学校における性教育に対する教諭の認識 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Teacher Concerns in Sex Education at High Schools for Disabled Students | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11950277 | |||||
論文名よみ | ||||||
タイトル | コウトウ ヨウゴ ガッコウ ニ オケル セイキョウイク ニ タイスル キョウユ ノ ニンシキ | |||||
著者 |
永谷, 智恵
× 永谷, 智恵× 工藤, 恭子× 矢野, 芳美× 岩佐, 有子× Nagatani, Tomoe× Kudo, Kyoko× Yano, Yoshimi× Iwasa, Kumiko |
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著者所属(日) | ||||||
値 | 北海道文教大学人間科学部看護学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 北海道文教大学人間科学部こども発達学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 北海道文教大学人間科学部看護学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 北海道文教大学人間科学部看護学科 | |||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究論文 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究は,高等養護学校における性教育の実態と課題を明らかにする目的で,性教育を担当する教諭に半構成的面接を行い意味内容を分析した質的記述的研究である.その結果【性被害を危惧】【反復・継続の教育】【性教育への熱い信念】【実態と時間数との狭間のジレンマ】の4 つのカテゴリーが抽出された.教諭は生徒の身に起こる性被害を危惧し,性教育への熱い信念を持ち,生徒に反復・継続の教育を行っていた.しかし,生徒の実態と性教育の時間の狭間でジレンマが生じていた.限られた時間の中で,生徒一人ひとりの実態に合わせ,生徒の行動変容につながるような教育方法,教諭間の共通理解と寄宿舎との連携が課題とされた. | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The objective of this study is to understand the situation and problems related to sex education in high schools for disabled students by conducting semi structured interviews with teachers in charge of sex education at such a school. The data obtained in the interviews were analyzed into the following four categories: "apprehensions about sexual violence", "repeated and continuing education", "strong beliefs in the value of sex education", and "dilemmas arising from perceived student needs and the number of class hours". Teachers conducted sex education repeatedly and continuously to the students with a strong belief in the necessity for sex education and with apprehension about the danger of sexual violence inflicted on students by others, or other students. However, teachers felt a dilemma between the situation surrounding the students and the time available for sex education. The findings suggest the necessity of establishing a method of sex education that helps respond to the behavioral changes experienced by students based on the specific condition of each student in the limited time available, sharing understanding and insights among teachers, and ensuring cooperation with the staff of dormitories. | |||||
書誌情報 |
北海道文教大学研究紀要 en : Bulletin of Hokkaido Bunkyo University 号 38, p. 37-44, 発行日 2014-03-15 |
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表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 4 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00009662879 |