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アイテム
地域に暮らす障がい児(者)への発達支援 ─ 北海道文教大学 スマイル・プロジェクトの取り組み ─
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/857
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/8575c91199f-664a-4613-940c-d3f208e45910
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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論集22-08 (2.2 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2021-05-07 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 地域に暮らす障がい児(者)への発達支援 ─ 北海道文教大学 スマイル・プロジェクトの取り組み ─ | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Developmental Support for Children with Disabilities Living in the Community:Initiatives by Hokkaido Bunkyo University Teachers and Students | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 地域 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 障がい児(者) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 発達支援 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | community | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | children with disabilities (persons) | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | developmental support | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
鹿内, あずさ
× 鹿内, あずさ× 小塚, 美由記× 村上, 優衣× 笠見, 康大× 白幡, 亜希× 服部, 裕子× 佐藤, 明紀× Shikanai, Azusa× Kozuka, Miyuki× Murakami, Yui× Kasami, Yasuhiro× Shirahata, Aki× Hattori, Yuko× Sato, Akinori |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 平成28 年(2016 年)に児童福祉法が改正され,対象児と家族のために必要な在宅ケアサービス,および学校や地域で「児の発達支援」「地域に必要な社会資源の開発」が必要であるとされている.こうした必要性を背景とし,本研究では,平成29(2017)年から平成31(2019)年度までの3 年間,当学で看護学・理学療法学・作業療法学・こども発達学・栄養学を学ぶ学生が,当学周辺や学生の通学経路近郊の地域に暮らす疾病・障がいを有する児(以下,対象児)と,当学企画イベントの開催や対象児の暮らす場に赴くなどを通して関わりを持ち,対象児の「もてる力」に気づき,高めるとともに,自身の学びを積み重ねることを目的に取り組んだ.この取り組みに参加した学生は,疾病に対する知識に加えて,対象児の身体的状態を理解するために,人体構造学・解剖学・生理学等の知識が必要であること,更には発達に関する知識や生活支援のための制度の理解が必要であることへの気づきを得るとともに,対象児の強みに着目し,その強みを伸ばす支援を考えるまでに至っているほか,在学中に自身に必要な専門的学習や卒業後の専門職の具体的なイメージを持つことができていることが示唆された.本研究は,北海道文教大学共同研究費の助成を受けて実施した. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The Child Welfare Law was revised in 2016, and it is necessary to provide home care services for target children and their families, as well as "support for children's development" and "development of social resources necessary for the community" in schools and communities. Based on this necessity, this study aims to investigate the relationship between the students studying nursing, physical therapy, occupational therapy, child development, and nutrition at the university and children with illnesses and disabilities living in the area around the university or near the students' route to school (hereinafter referred to as "target children") for three years from 2017 to 2019. The purpose of this project was to enhance the children's awareness of their " potential" and to build on their own learning by engaging with them through events organized by the university and by visiting their homes. The students who participated in this project realized that, in addition to knowledge of diseases, knowledge of human anatomy, anatomy, physiology, etc., is necessary to understand the physical condition of the target child, and that knowledge of development and understanding of systems for life support are also necessary, In addition, it was suggested that the students were able to have a concrete image of the professional study they needed and the professional job they would have after graduation. This study was supported by a joint research grant from Hokkaido Bunkyo University. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
北海道文教大学論集 en : Journal of Hokkaido Bunkyo University 号 22, p. 91-100, 発行日 2021-03-15 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 北海道文教大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1345-4242 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11469578 |