WEKO3
アイテム
Gazing at Orlando’s Performance of Gender: Rewriting Mulvey in Light of Butler
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/894
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/8944bd6e49b-3a5d-4274-88f0-d81a53f97ec1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-05-27 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Gazing at Orlando’s Performance of Gender: Rewriting Mulvey in Light of Butler | |||||
言語 | en | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Gazing at Orlando’s Performance of Gender: Rewriting Mulvey in Light of Butler | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Gender, performance | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | gaze | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | feminism | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Brecht | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | scopophilia | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Gender, performance | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | gaze | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | feminism | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Brecht | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | scopophilia | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | 『オーランド』のジェンダーパフォーマンス ─バトラーによるミュルヴェイの書き換え─ | |||||
言語 | ja | |||||
著者 |
WALZEM, Allen George
× WALZEM, Allen George× WALZEM, Allen George |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper examines the Sally Potter directed film “Orlando” in the light of certain theories of gender performance and visual pleasure. First the paper establishes that narratively “Orlando” is a feminis tfilm, and then examines some of the key ways in which it interrogates and subverts the legitimacy of gender norms, with special reference to the work of Judith Butler. The paper then examines some of the implications of seeing gender performance as a series of “naturalized binary oppositions” before moving on to a look at Laura Mulvey’s seminal essay “Visual Pleasure and Narrative Pleasure,” with a special focus on the pitfalls, as Mulvey sees them in the traditional representations, pictorial and narrative, in traditional commercial cinema. The paper concludes with an examination of the ways in which Potter’s Orlando sidesteps these dangers while still presenting a visually pleasurable film centered on images of an attractive woman. The author contends that, in spite of seeming to shun certain of Mulvey’s caveats, Potter still manages to produce not only a rich and entertaining feminist text, but one that resists falling into traditional patriarchal tendencies, by subverting them through the use of several techniques, such as rupturing diegetic screen space through the Brechtian technique of direct audience address by the protagonist. The author concludes with a lament that the success of Potter’s “accomplishment did not serve as a pioneering effort heralding in a new wave of successful female filmmaking.” | |||||
言語 | en | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿は,サリー・ポッター監督作品『オーランド』を,ジェンダー・パフォーマンスと視覚的快楽に関するある種の理論に照らして考察する. まず,『オーランド』が物語的にフェミニスト映画であることを立証し,次に,ジュディス・バトラーの仕事を特に参照しながら,ジェンダー規範の正統性を問い,破壊するいくつかの重要な方法を検討する. 次に,ジェンダー・パフォーマンスを一連の「自然化された二項対立」として見ることの意味合いをいくつか検討した後,ローラ・マルヴェイの代表的なエッセイ「視覚的快楽と物語的快楽」を,マルヴェイが見るような従来の表現における落とし穴に特に焦点を当てながら見ていくことになる.そして最後に,ポッターの『オーランド』が,魅力的な女性のイメージを中心に据えながらも,これらの危険性を回避し,視覚的に楽しい映画を提示しているように見える方法を検証して,この論文を締めくくる. 著者は,ミュルヴェイの警告を回避しているように見えるにもかかわらず,ポッターは,豊かで楽しいフェミニスト・テキストを作り出しているだけでなく,伝統的な家父長的傾向に陥ることに抵抗し,いくつかの技術を使ってそれを覆しているのだと主張する.その中でも重要なのは,ブレヒト的手法,すなわち主人公が観客に直接語りかけることによって映像空間を断絶させることである. ウォルゼムは,ポッターの成功が「成功した女性映画製作の新しい波を告げる先駆的な努力として機能しなかった」ことを嘆いて,このように結んでいる. | |||||
言語 | ja | |||||
書誌情報 |
北海道文教大学論集 en : Journal of Hokkaido Bunkyo University 号 32, p. 77-85, 発行日 2022-03-15 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 北海道文教大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1345-4242 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11469578 |