ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 北海道文教大学論集
  2. 第25号

感性を育む保育者の関わり─エピソード記述を用いた保育実践からの検討─

https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/2000065
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/2000065
302d848d-c207-4064-87f9-e40adf681fbc
名前 / ファイル ライセンス アクション
02-nagano.pdf 論集25-01 (873 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-05-28
タイトル
タイトル 感性を育む保育者の関わり─エピソード記述を用いた保育実践からの検討─
言語 ja
タイトル
タイトル Involvement of Childcare Workers in Fostering Sensitivity ―A study from childcare practice using Episode Descriptions―
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題 感性
キーワード
言語 ja
主題 幼児教育
キーワード
言語 ja
主題 保育
キーワード
言語 ja
主題 保育者の関わり
キーワード
言語 en
主題 sensitivity
キーワード
言語 en
主題 early childhood education
キーワード
言語 en
主題 childcare
キーワード
言語 en
主題 involvement of childcare workers
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 永野, 颯一朗

× 永野, 颯一朗

ja 永野, 颯一朗

Search repository
木谷, 岐子

× 木谷, 岐子

ja 木谷, 岐子

Search repository
著者(英)
姓名 NAGANO, Soichiro
言語 en
著者(英)
姓名 KIYA, Michiko
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では,感性を育む保育者の関わりを検討することを目的とした.これを明らかにするために,鯨岡(2017)による「エピソード記述」という研究方法を用いた.検討の結果,感性を育む保育者の関わりとは,まず,こどもが何に興味を示し,何を楽しんでいるのかを捉えることであると検討された.これにより,保育者が抱く「コンセプト」からずれるこどもの姿を許容する関わりにつながると考えられた.これらの関わりにより,こどもの感性の発揮が促され,育むことにつながると考察された.また,本研究で検討した関わりは,感性を発揮しているこどもの姿を受け入れるといった保育者の受け身の関わりであると考えられた.このことから,今後の展望として,こどもの感性を引き出す保育者の働きかけを明らかにすることを述べた.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study was to examine the involvement of childcare workers in fostering sensitivity. To clarify this, we used a research method called “episodic description” by Kujiraoka (2017).As a result of the study, it was determined that the role of childcare workers in fostering sensitivity is to first understand what children are interested in and what they enjoy doing. It was thought that this would lead to relationships that tolerate children's behavior that deviates from the “concept” held by childcare workers. It was thought that these interactions would encourage children to express their sensibilities and lead to their development. In addition, the relationship examined in this study was considered to be a passive involvement of childcare workers, such as accepting children who are demonstrating their sensibilities. As a result of these findings, it was concluded that, as a future outlook, it is important to provide care that brings out children's sensibilities. The aim was to clarify the efforts of those involved.
言語 en
書誌情報 ja : 北海道文教大学論集
en : Journal of Hokkaido Bunkyo University

号 25, p. 1-10, 発行日 2024-03-15
出版者
出版者 北海道文教大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1345-4242
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11469578
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-05-27 06:57:28.773400
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3