WEKO3
アイテム
小学校理科における基礎的なデータ処理能力の育成について ─小学校5 年「振り子の運動」におけるデータの共有を活用した指導法─
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/2000074
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/2000074ff546532-7bfc-49b1-945d-838612684a9b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
論集25-10 (1 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-05-28 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 小学校理科における基礎的なデータ処理能力の育成について ─小学校5 年「振り子の運動」におけるデータの共有を活用した指導法─ | |||||||
言語 | ja | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Fostering Basic Data Processing Skills in Elementary School Science ―Teaching Method for Utilizing data sharing in the study of pendulum motion for fifth grade elementary school students― | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題 | 小学校理科 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題 | 振り子 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題 | データ処理 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題 | 誤差 | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | ja | |||||||
主題 | Excel | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題 | elementary school science | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題 | pendulum, data processing | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題 | error | |||||||
キーワード | ||||||||
言語 | en | |||||||
主題 | Excel | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
著者 |
高桑, 純
× 高桑, 純
|
|||||||
著者(英) | ||||||||
姓名 | TAKAKUWA, Makoto | |||||||
言語 | en | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 本研究は,小学校理科において望ましいデータ処理能力を育成するための指導法について提言するものである.小学校理科においては,理科の見方や考え方を働かせることを通して必要な資質・能力を育成することを目標として位置付けており,特に実験において得たデータを解析し理論を構築することは,理科において非常に重要である.そこで,5 年生の「振り子の運動」における一連の実験を工夫して,EXCEL を用いて測定値を入力する表とグラフを連動させることで,平均値を求める意義や誤差の判断について理解するための指導法を示した.この方法は,小学校算数において求められている測定値を平均する意味を理解することや,理科や算数の指導におけるICT の有効な活用につながるものと考える. | |||||||
言語 | ja | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | This study proposes instructional methods for fostering desirable data processing abilities in elementary school science. In elementary school science, the objective is to foster essential qualities and skills through applying a scientific perspective and thought process. Analyzing data obtained in experiments and constructing theories are particularly emphasized as crucial elements in science education. Therefore, the study devised a series of experiments on “pendulum motion” for fifth graders, incorporating the use of Excel to connect tables for inputting measurement values and graphs. This approach aims to help students understand the significance of calculating averages and making judgments about errors. It is believed that this method contributes to the comprehension of the meaning of averaging measured values, as required in elementary school mathematics, and to the effective utilization of ICT in both science and mathematics education. | |||||||
言語 | ja | |||||||
書誌情報 |
ja : 北海道文教大学論集 en : Journal of Hokkaido Bunkyo University 号 25, p. 99-107, 発行日 2024-03-15 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 北海道文教大学 | |||||||
言語 | ja | |||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1345-4242 | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11469578 |