WEKO3
アイテム
乳児保育演習における「保育実践力」育成に関する研究 : 小麦粉粘土作品製作を試みて
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/351
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/351c69cfcf3-b267-4531-ae7d-3245de375f2d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-07-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 乳児保育演習における「保育実践力」育成に関する研究 : 小麦粉粘土作品製作を試みて | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Cultivation of 'Practical Nursing Skills' in Infant Nursing Exercises | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11950277 | |||||
論文名よみ | ||||||
タイトル | ニュウジ ホイク エンシュウ ニ オケル ホイク ジッセンリョク イクセイ ニ カンスル ケンキュウ : コムギコ ネンド サクヒン セイサク オ ココロミテ | |||||
著者 |
工藤, 恭子
× 工藤, 恭子× Kudo, Kyoko |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 北海道文教大学人間科学部こども発達学科 | |||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 調査報告 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,乳児保育演習で実践を試みた「小麦粉粘土作品製作」の「保育実践力育成」に対する有効性を明確にする事である.乳児保育Ⅰを履修している3 年生50 名を対象に,「乳児の成長発達とその援助」の授業において10 グループを作り,グループ毎に「4 色の小麦粉粘土」を使用し,作品を製作した.学生は作品製作において「自分自身が楽しむ」という体験を通して1.指導案作成にあたり考慮すべき点の発見2.こどもの想像力を豊かにするための教材作りの重要性3.仲間と協力することの楽しさ4.見立てながら新しい物を作り出す喜び等の気づきがあった.以上の事から「小麦粉粘土作品製作」は「保育実践力育成」に有効である事が示唆された. | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | This study clarifies the effectiveness of 'creating flour-clay artwork', attempted in infant nursing exercises, with regards to the 'cultivation of practical nursing skills'. The participants were 50 third-year students majoring in Infant Nursing I, enrolled in a 'Growth development of infants and its support' class.The50 participants were divided into ten groups, and each group created a piece of artwork utilizing 'flour-clay in four colours'. The participants discovered the following through the enjoyable experience of personally creating the artwork: 1) the points to be considered in producing a teaching plan; 2) the importance of creating teaching materials that enrich the imagination skills of children; 3) pleasure in collaborating with their colleagues; and 4) the joy of creating something new while evaluating it. The results suggested that creating flour-clay artwork is effective in cultivating practical nursing skills. |
|||||
書誌情報 |
北海道文教大学研究紀要 en : Bulletin of Hokkaido Bunkyo University 号 37, p. 97-107, 発行日 2013-03-15 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 10 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00009660820 |