WEKO3
アイテム
知的障害児の性教育における効果的な教材開発の研究 : 第1報 月経血モデルの製作を試みて
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/380
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/38020529f39-e915-45e1-838b-29b37c59ddc5
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
39-02 (762.6 kB)
|
|
Item type | [ELS]紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-07-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 知的障害児の性教育における効果的な教材開発の研究 : 第1報 月経血モデルの製作を試みて | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study on the Development of Effective Teaching Materials for Sex Education for Children with Intellectual Disabilities : Part 1 An Attempt to Produce a Model of Menstruation Education | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11950277 | |||||
論文名よみ | ||||||
タイトル | チテキ ショウガイジ ノ セイキョウイク ニオケル コウカテキナ キョウザイ カイハツ ノ ケンキュウ : ダイ1ホウ ゲッケイケツ モデル ノ セイサク オ ココロミテ | |||||
著者 |
工藤, 恭子
× 工藤, 恭子× 笹木, 葉子× 村田, 亜紀子× Kudo, Kyoko× Sasaki, Yoko× Murata, Akiko |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 北海道文教大学人間科学部こども発達学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 北海道文教大学人間科学部看護学科 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 北海道文教大学人間科学部看護学科 | |||||
記事種別(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究論文 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,知的障害児における効果的な教材開発として「月経血モデル」を考案し製作することである.本研究は北海道文教大学共同研究費で採択され,平成26 年6 月〜8 月に実施した.知的障害児の性教育の教材については,全国の養護教諭及び特別支援学校教諭にとって課題となっており,手作りの教材を製作している学校も少なくない.しかし,より本物に近いリアルでソフトな臨場感を持つ教材製作については困難を感じている実施者が多い.筆者ら3 人は助産師としての経験が長く,性教育の専門家として協力できる部分はないかとの発想から,手作りの「月経血モデル」を考案し,製作を試みた.本研究では製作のプロセスを公開し,必要とする実施者がいつでも参考にして製作できるようにした. | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this study is to devise and produce a model of menstruation as an effective teaching tool for children with intellectual difficulties. This study was undertaken with the Hokkaido Bunkyo University Joint Research Fund and executed between the months of June and August in 2014. The production of sex education teaching materials for the intellectually disabled has become a challenge for school nurses and special needs teachers across the country, and many schools are creating handmade materials. However, many of the professionals involved with these children acknowledge the difficulty of providing learning materials that are close to the reality but that are also appropriate. Being experienced midwives, the three authors felt that sex education was an area in which they could collaborate as experts in the field, and thus they devised and attempted to produce a handmade model of menstruation. This study reveals the production process so that a practitioner in need of such material can at any time produce their own model. |
|||||
書誌情報 |
北海道文教大学研究紀要 en : Bulletin of Hokkaido Bunkyo University 号 39, p. 11-18, 発行日 2015-03-15 |
|||||
表示順 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 2 | |||||
アクセション番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | KJ00009782619 |