WEKO3
アイテム
SDC モデルと学びのユニバーサルデザイン(UDL)の枠組みによる英語の授業でのICT 活用の分析
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/847
https://do-bunkyodai.repo.nii.ac.jp/records/84787f773ce-9dd4-45bc-8555-a37b188438ca
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-05-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | SDC モデルと学びのユニバーサルデザイン(UDL)の枠組みによる英語の授業でのICT 活用の分析 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An Analysis of the Practical Application of ICT in Japanese EFL Classroom Based on SDC Model and Universal Design for Learning | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ICT 活用 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | SDC モデル | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学びのユニバーサルデザイン(UDL) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 英語の授業 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
沢谷, 佑輔
× 沢谷, 佑輔× SAWAYA, Yusuke |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は,小学校,中学校,高等学校の英語の授業で行われているICT 活用の事例をSDC モデルと学びのユニバーサルデザイン(UDL)の枠組みを用いて分析することで,実際の小学校,中学校,高等学校の英語の授業で行われているICT を用いた実践の現状を把握する.そして学習指導要領で求められている「情報活用能力」の育成及び教室にいる全ての児童・生徒に有効な学びを保障するために, 今後どのようにICT を授業で活用すべきかについての方向性を示すことを目的とする. 研究参加者は,小学校の外国語活動の担当教師7 名,中学校の英語教師5 名,高等学校及び高等専門学校の英語教師4 名の計16 名であった.分析の結果,英語の授業におけるICT 活用の現状としては,学習者の発達段階や学年に応じた学習内容が最も影響している可能性が高いことがわかった.また,教室にいる全ての児童・生徒に有効な授業を保障する支援を考慮する場合は,既存の実践を単純にICT に置き換えるだけではなく,それ以上の発展的な活用が求められることがわかった. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study was to analyze ICT usage in English classes at elementary, junior high, and high schools using the SDC model and the Universal Design for Learning framework (UDL). The study also aimed to show how ICT should be used in the classroom in the future in order to develop information literacy and ensure that all students can access effective learning opportunities. A total of 16 teachers participated in the study: seven elementary school teachers, five junior high school English teachers, and four English teachers in senior high schools and KOSEN (National Institute of Technology). The results of the analysis showed that the usage of ICT in English classes is most likely to be influenced by the developmental stage of the learners and their grade level. In addition, when considering the support to guarantee equal learning opportunities for all students in the classroom, it was found that more appropriately developed ICT use is required rather than simply replacing the existing educational practices with ICT. |
|||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
北海道文教大学論集 en : Journal of Hokkaido Bunkyo University 号 23, p. 1-13, 発行日 2022-03-15 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 北海道文教大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1345-4242 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11469578 |